Blog

Dwujęzyczność u dzieci z zaburzeniami

Czy dwujęzyczność można wprowadzać u dzieci z opóźnieniem mowy? Czy dwujęzyczność można wprowadzać u dzieci w spektrum autyzmu? Z problemami rozwojowymi?

Dwujęzyczność a dzieci z problemami rozwojowymi to nie jest łatwy temat. Staram się unikać w swojej działalności czarno-białych stwierdzeń, a już zwłaszcza w przypadku rodzin z wyzwaniami. Uważam, że każda rodzina ma inne uwarunkowania i koniec końców decyzję podejmuje rodzic – jak ze wszystkim. Także leczeniem medycznym, gdy jeden lekarz mówi jedno, a drugi drugie. Decyzję koniec końców podejmuje rodzic i to na nim spoczywa odpowiedzialność.

Jeśli chodzi o specjalistów, zawsze odsyłam do Apelu do specjalistów praktyków pt. „Dwujęzyczność jest normą„. Czytamy w nim, że „Nie ma żadnych naukowych przesłanek, żeby rezygnować z dwu- lub wielojęzyczności w przypadku dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi” a takie postępowanie jest bardzo częste w Polsce. O dwujęzyczności w przypadku takich dzieci pisze również w swojej książce dr Joanna Kołak (psycholożka i badaczka dwujęzyczności) do której Was odsyłam. Więcej na temat wspomnianego apelu przeczytacie u mnie w tym wpisie.

Dziś zostawiam doświadczenia jednej mamy, która opisała mi historię swojej rodziny. Przeczytajcie ją, pamiętając oczywiście, że każda sytuacja jest inna. Uważam jednak, że warto, aby o takich historiach czytać. Gratulacje dla dzielnej mamy❤

English Speaking Mum
Wielbicielka i popularyzatorka idei dwujęzyczności zamierzonej w Polsce. Jeśli podobają Ci się tworzone przeze mnie treści, zapraszam Cię do obserwowania mojego konta na Facebooku oraz Instagramie oraz zapisu na newsletter poniżej. Udostępnianie przez Was moich wpisów umożliwi mi dotarcie do większego grona odbiorców i promowanie dwujęzyczności w naszym społeczeństwie.

Dodaj komentarz